הטיולוג למטייל העצמאי

מי שמטייל לבד, מטייל יותר

אלבניה וקוסובו – חלק א': האלפים האלבניים

כבר כמה שנים שיש לי חלום לצאת לטיול של כמה שבועות בבלקן, ובעיקר בחלק הפחות מתוייר שלו – אלבניה קוסובו ובוסניה. בתחילת 2020 כשקורונה עוד היה מותג של בירה מקסיקנית תכננתי לי טיול של שלושה שבועות באוקטובר שחוצה 5 מדינות בבלקן. במרץ כשהכל נסגר ולחצות גבולות של מדינות נהיה לא טריוויאלי הייתי בטוח שהטיול הזה לא ייצא לפועל השנה. לבסוף כמה כוכבים הסתדרו ויצאתי לטיול של 15 יום באלבניה עם גיחה לקוסובו (שעליה נרחיב בפוסט נפרד).

קצת היסטוריה

אלבניה היא מדינה שעברה טלטלה לא פשוטה במאה ה20. לאחר שהייתה תחת כיבוש איטלקי ואז גרמני לקראת סוף מלחמת העולם השנייה, השתלט עליה דיקטטור קומוניסטי בשם אנבר הוג'ה (Enver Hoxha). לאחר סוף המלחמה הסתכסך עם יוגוסלביה ולא הצטרף לפדרציה היוגוסלבית. אחרי מותו של סטאלין ב1953 החליט הוג'ה להתנתק מהגוש הסובייטי מכיוון שתפס את חרושצ'ב שיצא נגד הסטאליניזים כ"רפורמיסט" וסין של מאו נותרה בעלת הברית היחידה שלו. בשנות השבעים לאחר שמאו החל להתקרב למערב התנתק גם מסין ואלבניה נותרה לבד בעולם ללא בעלות ברית. הוג'ה שחשש מפלישה לארצו הורה על פרוייקט חסר תקדים של הקמת 170 אלף בונקרים בכל רחבי המדינה הענייה. המדינה הייתה סגורה ומסוגרת עד לנפילת המשטר הקומוניסטי בתחילת שנות ה90. היום הכלכלה בה צומחת אבל היא עדיין בין המדינות העניות באירופה.

קצת פרקטיקה

• המטבע המקומי הוא Lek, נכון לאוקטובר 2020 שקל אחד שווה 30 לק.
  • אלבניה היא מדינה שמתנהלת במזומן. כרטיסי אשראי מתקבלים רק ברשתות החנויות הגדולות, במסעדות יוקרה בטירנה ובמלונות. נוח להביא יורו ולהחליף למטבע המקומי
  • ניתן לשלם ביורו בגסטהאוסים – אני מצאתי את זה יותר נוח למרות שכנראה השער היה לרעתי.
  • לאלבניה יש את הקצב שלה קצת כמו הודו. האלבנים אנשים מאוד לבביים ומכניסי אורחים, תמיד ינסו לעזור לך אבל לוקחים את הזמן.

נחיתה באלבניה

לאחר טיסה של שעה מאיסטנבול, נחתתי בשדה הקטן של טירנה הבירה שהטרמינל שלו בגודל של אולם כדורסל. לאחר בדיקה זריזה של הדרכון (ללא צורך בהצגת בדיקת קורונה) כבר הייתי מחוץ לשדה.
מהשדה למרכז טירנה פועל שאטל נוח שיוצא כל שעה ומגיע לכיכר המרכזית ועולה 300 לק (כ10 שקלים).
מכיוון שמיהרתי להגיע באותו ערב לעיר שקודר (Shkoder) בצפון המדינה, לקחתי מונית שעלתה לי 20 יורו ישירות ל"תחנה המרכזית" של טירנה. שימו לב שבטירנה יש שתי תחנות מרכזיות ושתיהן מחוץ למרכז העיר. אחת פנים ארצית מול האאוטלט (Casa Italia) ואחת בין לאומית שממנה יוצאים אוטובוסים למדינות השכנות ואפילו לאוסטריה וגרמניה. התחנה היא בעצם מגרש חניה גדול שממנו יוצאים אוטובוסים ומיניבוסים לכל רחבי המדינה והנהגים צועקים את השמות של המקומות שאליהם הם נוסעים. אין צורך להזמין כרטיסים מראש פשוט מגיעים מבררים איפה האוטובוס שצריכים ועולים. כדאי לשאול את הנהג מתי הוא יוצא. מקור יחסית אמין לזמני האוטובוסים הוא האתר הזה.

לאחר נסיעה של שעתיים הגעתי לשקודר, עיר על גבול מונטנגרו. שקודר עצמה לא מאוד מעניינת, יש בה מדרחוב ונציאני נחמד ומסגר יפה אבל היא משמשת כבסיס התארגנות ליציאה לאלפים האלבניים או למונטנגרו (מעבר הגבול הוא רק 17 ק"מ משם). בשקודר התארחתי בגסטהאוס The Wanderers Hostel. הגעתי בלי להזמין מראש בשעה 8 בערב מתוך מחשבה שלא אספיק לצאת למחרת להרים אבל להפתעתי הבחור אירגן את הלוגיסטיקה הדרושה ולמחרת על הבוקר יצאתי לדרך.

טרק Valbone – Theth

טט וואלבונה הם שני כפרים ציוריים באלפים האלבניים. הטרק בן יום אחד בין שתי הכפרים הוא חלק מטרק ארוך יותר של 10 ימים שנקרא Peaks of the Balkans ועובר ב3 מדינות: אלבניה, קוסובו ומונטנגרו. הטרק נחשב לאחד ממסלולי היום היפים באירופה. המסלול הוא מסלול לא מעגלי בן כ6 שעות שיוצא מכפר אחד לכפר השני שעובר בעמק משגע, עולה למעבר הרים בגובה 1800 מטר ויורד לצד השני. המסלול מאתגר אך לא מאוד קשה, פגשתי אפילו אישה בת 70 שעשתה אותו.

טרק טט ואלבונה

יש אסכולות שונות האם כדאי להתחיל מTheth או מValbone. לטעמי עדיף להתחיל מValbone מכמה סיבות:

• הנסיעה לValbone ארוכה יותר וכוללת גם שיט מעבורת באגם המלאכותי Koman.
  • מ Theth קל יותר להגיע חזרה לשקודר יש יותר זמינות של רכבים.

המלצה שלי היא לעשות "סיבוב" של ארבעה ימים כאשר הגסטהאוס/מלון שלכם בשקודר יכול לארגן הכל:

• יוצאים מוקדם בבוקר משקודר, תופסים את המעבורת של 9:00, מגיעים לואלבונה בצהריים
  • טרק ואלבונה-טט – יום שלם
  • מסלול מישורי וקליל בן 6 שעות למפלים של טט ול Blue Eye – יום שלם.
  • חזרה לשקודר.

למי שלא מעוניין לעשות את הטרק אפשר להישאר בואלבונה יום יומיים ולחזור לשקודר משם.

יום 1: משקודר לואלבונה

ב6:30 בבוקר לאחר ארוחת בוקר זריזה הגיע נהג המיניבוס ואסף אותי יחד עם עוד זוג מארגנטינה למעבורת בKoman. התחברתי איתם וביחד עשינו את כל ארבעת הימים בהרים.

ברונו וקייט הזוג המקסים מארגנטינה

מאגר המים קומאן הוקם בשנות ה80 כחלק מהקמת סכר הידרואלקטרי באיזור. האגם המלאכותי נמצא בנקיק בין הרים גבוהים והשיט בו הוא אחד היפים שיצא לי להיות בהם. מעבורת לרכבים יוצאת בשעה 9:30 ויש מרפסת תצפית שאפשר לשבת בה וליהנות מהנוף. משך ההפלגה כ3 שעות.

לאחר שהגענו לצד השני של האגם בעלי הגסטהאוס המקסימים אספו אותנו ויצאנו לכיוון ואלבונה. הגסטהאוסים בכפרים הם מאוד משפחתיים ואתה ממש מרגיש תחושה של בית כשאתה נמצא שם.
כידוע אלבניה היא מדינה מוסלמית אבל רוב האלבנים אינם אדוקים. המשפחה שאספה אותנו הייתה מוסלמית אדוקה, גם האימא וגם הבת היו עם כיסויי ראש. בדרך לכפר עברנו בעיירה והם שאלו אם אנחנו צריכים משהו מהסופרמרקט כי בכפר אין כלום. ענינו שאין צורך ואנחנו מסודרים. ואז הם שאלו "ומה לגבי בירות? אין לנו בגסטהאוס (והיה לי ברור למה) אבל תקנו לכם שיהיה לכם לערב". וזו רק דוגמית להכנסת האורחים המדהימה שזכיתי לה באלבניה.

הגסטהאוס נמצא ממש ליד הנהר שהמים שלו הכי כחולים שראיתי והמארחים מקסימים – מומלץ בחום!
לאחר ארוחת צהריים יצאנו לטייל בסביבה ועשינו מסלול קצר למפל שהיה באיזור. לא רצינו להתעייף יותר מידי מכיוון שלמחרת ציפה לנו יום מאתגר.

יום 2: טרק ואלבונה – טט

לאחר ארוחת בוקר משביעה וצידה לדרך, העמסנו את התיקים על הגב ויצאנו לדרך. העדפנו לא לבקש טרמפ לתחילת המסלול וצעדנו על הכביש הסלול ברגל עם גשם קל שליווה אותנו.

לאחר כשעה וחצי של הליכה הגענו לנהר שלא הצלחנו להבין איך חוצים אותו. כנראה הייתה זרימה מכיוון שהיו כבר גשמים באיזור. אחרי שהתלבטנו מה לעשות חלצנו נעליים לקחנו אותם ביד וחצינו את הנהר. בצד השני התנגבנו ושמנו את הנעליים חזרה.

העלייה מהצד של ואלבונה היא מתונה יחסית ולאחר כשעה וחצי נוספים של הליכה הגענו לבית קפה קטן למנוחה, התחממות מול האח ותה/קפה מקומי.

לאחר הקפה מתחילה ירידה לעמק ושם התברברנו מעט ופספסנו את הפניה שמאלה לעבר מעבר ההרים לכיוון טט. השביל מסומן אך כל הפיצולים שלו עם אותו סימון "לבן אדום לבן". לאחר כשעה וחצי של עלייה תלולה לגובה של כמעט 2000 מטר הבנו שמשהו פה לא הגיוני. נאלצנו לרדת חזרה כדי לגלות את הפניה הנכונה. מצרף נ"צ של הפיצול.

ברונו מצביע לכיוון העלייה המיותרת שעשינו

לאחר טיפוס למעבר ההרים ועם רגליים כואבות התחלנו את הירידה התלולה לכיוון טט. בגלל שבזבזנו שעתיים של טיפוס על ההר הלא נכון נאלצנו להיגרר לחשיכה ולעשות את השעה האחרונה של המסלול בחושך.

למזלנו פיטר בעל הגסטהאוס שהיינו אמורים להגיע אליו דאג לנו והמתין לנו עם הרכב שלו כך שנחסכה לנו שעה נוספת של הליכה כשכבר היינו גמורים.

יום 3: הליכה לBlue Eye

למחרת קמתי כשהברכיים שלי תפוסות וכואבות. למרות הכל לאחר ארוחת הבוקר יצאנו לדרך. די מהר הברכיים התחממו והפסיקו לכאוב. כלב מקומי החליט להתלוות אלינו ועשה איתנו את כל המסלול.

המדריך על ארבע שלנו פוגש צפרדע מקומית

המסלול הוא שלוש שעות לכל כיוון ומישורי ברובו. הוא עובר דרך מפל Grunas המהמם, ממשיך על גדת הנהר עד שמגיעים לכפר השכן Nderlysaj. שם עצר אותנו זקן מקומי והציע להראות לנו טחנת קמח שפועלת בכח המים! לאחר שהראה לנו את התחנה שהייתה מגניבה ביותר דרש כסף ונאלצנו לתת לו 200 לק. הוא רצה להמשיך ללכת איתנו לכיון הBlue Eye אבל התחמקנו ממנו. מהכפר ממשיכים עם המסלול ולאחר עלייה לא מאוד תלולה מגיעים למפל ה Blue Eye. אפשר להיכנס לרחוץ במים אבל מכיוון שהיינו בסוף אוקטובר וכבר היה קר ויתרנו על התענוג. לאחר ארוחת צהריים (שהתחלקנו בה עם המדריך שלנו ההולך על ארבע) חזרנו באותה דרך חזרה לטט.

יום 4: חזרה לשקודר

למחרת בבוקר נפרדנו מפיטר ומהמשפחה המקסימה שלו ונהג לקח אותנו חזרה לשקודר. משם נפרדתי מברונו וקייט ולאחר סיבוב קצר בעיר ומנוחה עליתי על אוטובוס לקוסובו

המשך יבוא…

כמה טיפים פרקטיים

• השביל פתוח ממאי לסוף אוקטובר. עשיתי אותו בסוף אוקטובר והיה קצת גשם קל ולא מאוד קר. אין צורך בבגדים תרמיים.
  • הגסטהאוסים בכפרים דואגים לכם ל3 ארוחות ביום ולארוחת צהריים ארוזה לטרקים. הלינה עולה 25 יורו לאדם.
  • בכפרים בהרים אין חנויות ואין כספומט אז תביאו אתכם מספיק כסף מזומן ורצוי ביורו וכל דבר שאתם צריכים.
  • מכיוון שהטרק הוא חד כיווני ולוקחים את הציוד על הגב, תשאירו את התיק הגדול בשקודר וקחו איתכם תיק קטן עם מינימום ציוד ל4 ימים.
  • השתמשו באפליקציית המפות Maps.me בה מסומן השביל ותוודאו כל הזמן שאתם על השביל הנכון ולא סוטים ממנו.

** חלק מהתמונות בפוסט הזה צולמו ע"י קייט וברונו, הזוג הארגנטינאי שטיילתי איתם והועלו ברשותם.

המשך בחלק ב'

2 Replies to “אלבניה וקוסובו – חלק א': האלפים האלבניים”